شکلات و کاکائو چه تفاوتی باهم دارند؟

یادم است هنگامی که فهمیدم یکی از دوستانم به شکلات آلرژی دارد و جایگرین آن از کاکائو استفاده می‌کند حسابی جا خوردم؛ مگر این دو با هم فرقی دارند؟ آن موقع بود که باورهای گذشته‌ام از این جهان خوشمزه به یکباره بهم ریخت و تازه متوجه شدم که چقدر کم از خوراکی محبوبم اطلاعات دارم. شما هم که اکنون در حال خواندن این متن هستید احتمالاً تجربه‌‌ای مشابه با من را از سر گذرانده‌اید و حالا می‌خواهید از فرق میان شکلات و کاکائو بیش‌تر بدانید. پس بهتر است بیش از این وقت را تلف نکنیم؛ پیش به سوی شکلات و فراتر از آن!

در این مطلب قصد داریم تفاوت شکلات و کاکائو را به شما معرفی کنیم. همچنین توضیح می‌دهیم که چه مواقعی بهتر است از شکلات استفاده کنید و چه مواقعی از کاکائو؟ با این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با خواص شکلات تلخ و کاکائو آشنا کنیم

تفاوت پودر شکلات با پودر کاکائو

پودر کاکائو از پردازش و سپس آسیاب دانه‌های درخت کاکائو در دمای بالا به دست می‌آید که در یکی از مراحل اصلی این پردازش، تقریباً تمام روغن آن (که به کره کاکائو مشهور است) از آن گرفته می‌شود تا محصول نهایی کاملا طبیعی باقی بماند.

در سوی دیگر، پودر شکلات آخرین محصول دانه کاکائو است که پس از تبدیل به پودر کاکائو، با اضافه شدن کره کاکائو به همراه افزودنی‌های دیگری چون شکر و شیر به وجود می‌آید. پس از به دست آوردن پودر شکلات از آن در تولید انواع شکلات استفاده می‌شود.

در مقایسه این دو می‌توان گفت که پودر کاکائو به علت فقدان کره کاکائو و شکر، نسبت به شکلات طعم تلخ‌تری دارد و توان رقابت با شیرینی مجذوب کننده آن را ندارد. ولی در عین حال محصول سالم‌تری است و با وجود چربی و کالری به مراتب کمتر، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

تفاوت شکلات تلخ با کاکائو

شکلات تلخ یکی از انواع شکلات است که نسبت به شکلات‌های دیگر؛ شکر، کره، کاکائو و شیر کمتری دارد و در عوض درصد بیشتری از کاکائو را شامل می‌شود.

احتمالاً با دیدن بعضی شکلات‌های تلخ و درصدهای روی آن‌ها کنجکاو شده‌اید که از آن‌ها بیشتر بدانید. این درصدها همان میزان وجود کاکائو در آن محصول است. مثلا اگر یک شکلات تخته‌ای 70 درصد دیدید، 70 درصد آن از کاکائوی خالص است و مابقی را افزودنی‌هایی چون شکر و کره کاکائو تشکیل می‌دهند. پس فرق شکلات تلخ با کاکائو در همین درصدها و افزودنی‌هاست.

کاکائوی خام (تلخ) چیست و چه تفاوتی با شکلات تلخ دارد؟

کاکائوی تلخ به مانند محصولات مذکور از دانه درخت کاکائو به عمل می‌آید، اما با یک تفاوت بزرگ! در نحوه ساخت آن خبری از پردازش در دمای بالا نیست. برعکس طی یک پرس و فشار سرد به وجود می‌آید و چون در معرض دمای بالا قرار نمی‌گیرد، بسیاری از منابع غذایی مفیدش را حفظ می‌کند و به نوعی یک ابر غذا به حساب می‌آید.

تفاوت شکلات تلخ با کاکائو تلخ نیز از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد. در جمع‌بندی نهایی کاکائوی خام سالم‌ترین محصول به شمار می‌رود که البته بسیار کمیاب و نسبتاً گران است. به همین علت شکلات تلخ گزینه در دسترس‌تری است. به طوری که اگر علاقه دارید نسبت به شکلات‌های معمول محصول سالم‌تری مصرف کنید، آشنایی با خواص شکلات تلخ می‌تواند شما را تبدیل به مشتری پروپاقرص آن کند.

چه مواقعی از شکلات و یا کاکائو استفاده کنیم؟

شاید یکی از دغدغه‌های ما عاشقان شیرینی و شکلات این باشد که در پخت و درست کردن کیک‌ها و دسرهای گوناگون از شکلات استفاده کنیم یا کاکائو؟ خب پاسخ به این سوال می‌تواند بر حسب سلیقه افراد متفاوت باشد، اما ما هم پیشنهادهایی برای شما داریم.

در دسرهای خامه‌ای معمولاً شکلات گزینه بهتری است

وجود کره کاکائو در شکلات به بافت دسر شما آن ظرافت خاص که نیاز است را می‌دهد. در دسرهایی چون انواع موس و پودینگ، آب شدن کره کاکائو در دهان تجربه بسیار شگفت‌انگیزی را می‌تواند برای شما رقم بزند.

در کیک‌ها شکلات و کاکائو دو تجربه متفاوت را رقم می‌زنند

کیک‌های کاکائویی معمولاً طعم تندتری از شکلات را ارائه می‌کنند، زیرا با کمتر بودن میزان شکر و کره طعم طبیعی کاکائو بیشتر حفظ می‌شود. در سوی مقابل کیک‌های شکلاتی شیرین‌تر هستند و در موارد خاصی مانند برونی‌ها که نیاز به شیرینی و چربی بیش‌تری است تا طعم واقعی کاکائو، شکلات گزینه بسیار بهتری می‌تواند باشد.

جمع بندی

دانستیم که کاکائو و شکلات با وجود ریشه مشترکی که دارند، با یکدیگر متفاوت‌اند و بزرگ‌ترین تفاوت میان آن‌ها به افزودنی‌های شکلات باز می‌گردد. با وجود اینکه کاکائو از نظر بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها و منابع غنی دیگر نسبت به شکلات ارجح است، بخاطر طعم تلخ‌تر به هیچ عنوان محبوبیت شکلات را میان عامه مردم ندارد. شکلات با آن بافت کره‌ای و شیرینی مست کننده‌اش به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین خوراکی‌های جهان به شمار می‌رود و بسیاری از ما حتی در حد اعتیاد به آن وابسته‌ایم.

در این میان شکلات تلخ که هم به علت میزان کاکائوی بیشتر نسبت به شکلات‌های عادی به خواص کاکائو نزدیک‌تر است و هم به علت کم‌تر بودن افزودنی‌هایش ضررهای کم‌تری دارد، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای مصرف کنندگان باشد. به هر صورت می‌توان با مدیریت مصرف شکلات و استفاده متناوب از کاکائو به جای آن در بعضی موقعیت‌ها، هم از لذت‌های این خانواده خوشمزه بهره‌مند شد و هم رژیم غذایی سالم‌تری را در پیش گرفت. در نهایت دنیا کوتاه‌تر از آن است که خود را از چنین جذابیت‌هایی محروم کنیم.

 

شکلات