ترکیبات و مواد تشکیل دهنده انواع شکلات

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده انواع شکلات

شکلات یکی از خوش طعم‌ترین و لذت بخش‌ترین خوراکی‌های موجود در جهان است.

این ماده به دلیل خاصیت نشاط‌آور و طعم شیرینی که دارد در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد. به طوری که گفته می‌شود سالانه حدود 3 میلیون تن شکلات در سراسر دنیا مصرف می‌شود. در ادامه این مطلب با تاریخچه شکلات، انواع شکلات و روش درست کردن آن آشنا می‌شویم. تا پایان این مقاله با باراکا همراه باشید تا ترکیبات انواع شکلات را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه شکلات

مواد اولیه برای تولید شکلات کاکائو است که تاریخچه آن به آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک بر می‌گردد. تخمین زده می‌شود حداقل به مدت سه هزارسال در این منطقه کاکائو کشت شده است. مدارک باستان شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. در سال ۱۸۲۸ میلادی، هلندی‌ها روشی ابداع کردند که طی آن، چربی دانه‌های کاکائو را گرفته و از آن کره کاکائو تهیه می‌کردند و از باقی مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند. همچنین طی روشی دیگر، شکلات را قلیایی می‌کردنند که به این ترتیب تلخی مزه شکلات تا حد زیادی گرفته می‌شد.

جالب است بدانید برخلاف تبلیغ منفی‌ای که در مورد مضر بودن شکلات در سال‌های اخیر شده است، این ماده غذایی به دلیل غنی بودن زیاد کاکائو، دارای فواید زیادی است. درکاکائو مواد محرکه کافئین، تئوبرومبین، تئوفیلینوتانن موجود می‌باشد که علاوه بر نقش تغذیه‌ای به علت خاصیت تحریکی که در گلومرول‌های کلیوی ایجاد می‌کند، نقش دارویی دارد. شکلات از تشکیل سنگ‌های کلیوی و تاحدود زیادی از پیدایش سنگ‌های مجاری ادرار جلوگیری می‌کند.

ترکیبات شکلات تلخ

شکلات تلخ از درصد زیادی کاکائوی جامد و مقدار کمی شکر تشکیل شده‌ است. بهترین شکلات تلخ دارای ۶۰  تا ۷۰ درصد کاکائوی جامد است. هرچند که شکلات تلخ تا حدود 90% هم وجود دارد که تقریبا افزودنی دیگری جز پودر کاکائو ندارد. خواص شکلات تلخ به دلیل استفاده کم از شکر بسیار زیاد است.

شکلات شیری

ایــن نــوع شکلات، که دارای محبوبیت بیش‌تری در میان مردم است، علاوه بر ۳۰ تا ۴۰ درصد کاکائوی جامد، شکر و شیر هم وجود دارد. ترکیبات شکلات شیری شامل یک قسمت لیکور کاکائو، دو قسمت شیر خشک کامل و و چهار و نیم قسمت شکر است. این مخلوط دارای ۱۵٪ چربی کره حاصل از شیر است و به همین دلیل شکلات شیری بطور کلی نسبت به شکلات تخته‌ای سنگین‌تر و پرچرب‌تر است.

ترکیبات شکلات سفید

شکلات سفید رنگ روشنی دارد که گاه سفید و گاه کرم رنگ است. درصد چربی، شکر و شیر به کار رفته در این نوع بسیار بالاست و به درد افرادی می‌خورد که علاقه شدیدی به شیرینی‌جات دارند. طعم و مزه عصاره به کار رفتـه در ایـن شکلات به نسبت بقیه شکلات‌ها ملایم‌تر است. تـرکیبات اصلی شکلات سفید شامل کره کاکائو، شیر، شکر و عصاره وانیل است. دیگر تفاوتی که این نوع شکلات را از بقیه متمایز می‌کند این است که در ترکیبات شکلات سفید، کاکائوی جامد وجود ندارد و فقط می‌توان از پودر کاکائو برای تولید شکلات سفید استفاده نمود.

شکلات های میوه‌ای

این مدل شکلات‌ها در اصل همان شکلات شیری یا تلخ هستند با این تفاوت که از طعم دهنده‌ها در آن‌ها استفاده می‌شود. پرطرفدارترین طعم دهنده‌ها برای شکلات تلخ، لیمو، نعناع و پرتقال و برای شکلات شیری توت‌فرنگی هستند. همچنین علاوه بر طعم‌دهنده در انواع شکلات، معمولا از مغز فندق، بادوم و گردو استفاده می‌شود.

طرز تهیه شکلات

طرز تهیه‌ی شکلات فرآیندی طولانی و پرزحمت است که با کاشت دانه‌های کاکائو و جمع‌آوری میوه‌های آن شروع می‌شود. میوه‌های این درخت دو بار در سال بار می‌دهند. پس از آنکه میوه‌ها رسیدند، غلاف میوه را باز کرده و دانه‌های کاکائو را از آن خارج می‌کنند. هر غلاف معمولاً حاوی 40 الی50 دانه کاکائو است. بعد از درآوردن دانه‌های کاکائو، آن را برای مدتی زیر برگ موز می‌گذارند تا فرآیند تخمیر انجام شود. انجام عملیات تخمیر حدود پنج تا هشت روز زمان می‌برد و سپس این دانه‌ها را برای 6 روز روی حصیر پهن می‌کنند تا بطور کامل خشک شوند.

برای اطمینان از خشک شدن کامل، دانه‌ها را در این مدت مرتب می‌چرخانند و زمانی که از خشک شدن کامل دانه‌ها اطمینان پیدا کردند، وقت آن است که آن‌ها را به کارخانه انتقال دهند. در کارخانه‌ها، اغلب دانه‌های کاکائوی موجود را با یکدیگر مخلوط می‌نمایند. به عنوان مثال، دانه‌های کاکائو کشور غنا عطر و طعمی قوی دارد و به همین دلیل با سایر دانه‌ها ترکیب می‌شوند تا طعمی معتدل پیدا کنند.

دانه‌ها در این مرحله تمیز می‌شوند و در مقابل حرارت مورد پردازش قرار می‌گیرند. در نتیجه، پوسته‌های این دانه‌ها راحت‌تر کنده می‌شوند. سپس دانه‌های کاکائو حرارت داده شده را غربال و الک می‌نمایند تا پوسته‌ها و هر ریشه ناشی از جوانه زنی در آنها از بین برود. در حین فرایند رستینگ عطری بسیار خوشایند از دانه‌های کاکائو بلند می‌شود که این فرایند به تعیین کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند. اکنون که دانه‌های کاکائو آماده هستند آنها را به صورت پودر درآورده و مقادیر بیش‌تری شکلات را می‌توان با مخلوط کردن پودر شیر، شکر و کره کاکائو به مایع کاکائو به دست آمده تولید نمود. همچنین با مخلوط نمودن افزودنی‌های گوناگون می‌توان انواع شکلات را تولید نمود.

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم، طرز تهیه شکلات به انواع آن بستگی دارد. ترکیبات شکلات ممکن است برحسب نوع آن مانند شیری، تلخ، سفید و… متفاوت باشد. در صورتی که قصد دارید درباره انواع شکلات اطلاعات بیشتری به دست آورید به بلاگ باراکا مراجعه کنید و از مقالات آموزشی سایت استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای خرید شکلات باکیفیت به صفحات محصول مراجعه کنید.

شکلات