چگونه شکلات اصل را از شکلات تقلبی تشخیص دهیم؟

شکلات خوراکی محبوب و دوست داشتنی بیشتر مردم است. برای عاشقان این خوراکی همواره مسئله تشخیص شکلات مرغوب از شکلات بی‌کیفیت در خرید مطرح بوده است. جالب است بدانید هر ساله مسابقات متعددی در سراسر دنیا مرتبط با شیوه‌های آماده‌سازی و تشخیص شکلات اصل از تقلبی برگزار می‌شود. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده و رفته رفته اطلاعات و خلاقیت در صنعت شکلات بالا رفته است. به طوری که امروزه انواع جدیدی از طعم‌ها و رنگ‌ها در شکلات وجود دارد.

به همین خاطر ما نیز در این مطلب از بلاگ باراکا سعی می‌کنیم نحوه تشخیص شکلات اصل از تقلبی را به شما آموزش دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با انواع شکلات، خواص شکلات تلخ را نیز به شما معرفی کنیم.

انواع شکلات

قبل از هرچیز بهتر است با انواع شکلات آشنا شوید. به صورت کلی شکلات را در سه دسته کلی قرار می‌گیرد:

شکلات سفید ترکیبی از شیر، کره‌ی کاکائو، شکر و وانیل است.

شکلات کلاسیک یا شکلات شیری ترکیبی از کره کاکائو، پودرکاکائو، شکر و شیر است.

شکلات تلخ از ترکیب مایع شکلات و شکر تهیه می‌شود و میزان کاکائو در آن حدود 70 درصد است.

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان‌ها است و در آن مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، آهن و مس وجود دارد. همچنین برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس مفید است. در عین حال خلق‌وخو را بهبود و استرس را نیز کاهش می‌دهد. به طور کلی خواص شکلات تلخ از شکلات‌های کلاسیک و سفید بیش‌تر است زیرا شکر کم‌تری در آن وجود دارد.

خرید شکلات اصل

در رابطه با خرید شکلات اصل همواره دو عقیده وجود دارد که اکثریت با توجه به آن خرید می‌کنند.

هرقدر شکلات گران‌تر باشد مرغوب‌تر است گرچه این عقیده تا حدی صادق است اما کاملاً درست نیست. البته که شکلات اصل و با کیفیت قیمت ارزانی ندارد ولی یادتان باشد بعضی برندهای مشهور محصول آنها را تا چند برابر قیمت تمام شده می‌فروشند و ادعا می‌کنند هزینه مرغوبیت محصولشان را می‌گیرند. درحالی که می‌توانیم شکلاتی با همان درجه کیفیت را از برند با شهرت کم‌تر و با قیمت کم‌تر بخریم.

شکلات خارجی مرغوب‌تر از شکلات داخلی است.

معمولاً شرکت‌های خارجی مواد اولیه مرغوب‌تری استفاده می‌کنند و پروسه‌های پیشرفته‌تری برای ساخت شکلات دارند. احتمال استفاده از کره کاکائو در شکلات‌های خارجی بیشتر است. با این حال آن‌ها هم لزوماً از کره کاکائو استفاده نمی‌کنند. تفاوت برند‌های خارجی و داخلی در این است که برندهای خارجی صادقانه ذکر می‌کنند که در محصولشان کره کاکائو استفاده شده است یا خیر درحالی که به اطلاعات درج شده روی بسته شکلات‌های داخلی نمی‌توان اعتماد کرد.

اما در صورتی که قصد خرید شکلات اصل و با کیفیت دارید، می‌توانید از محصولات باراکا استفاده کنید. شکلات‌های باراکا علاوه بر کیفیت بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردارند. شما می‌توانید انواع شکلات را در بخش محصولات سایت باراکا مشاهده کنید.

کره کاکائو چه ارتباطی با اصل بودن شکلات دارند؟

کره کاکائو چربی موجود در دانه کاکائو است و حدود 50 درصد دانه کاکائو را تشکیل می‌دهد. به محصولی که در آن 18 الی 22 درصد کره کاکائو وجود دارد شکلات می‌گوییم. برای درک بهتر، به‌عنوان مثال در شکلات سفید پودر یا عصاره کاکائو نیست اما به دلیل وجود کره کاکائو، آن را شکلات سفید می‌نامند. البته استفاده از کاکائو که قهوه‌ای رنگ است و طعم منحصر‌ به فردی دارد در ترکیب شکلات اصل لازم است و شکلات بدون آن اصل نخواهد بود اما اگر در محصولی فقط عصاره یا پودر کاکائو استفاده شود آن را شکلات نمی‌نامیم. شما می‌توانید با مطالعه مقاله تفاوت کاکائو و شکلات اطلاعات بیش‌تری نیز در این زمینه به دست آورید.

کره کاکائو در دمایی حدود دمای بدن ذوب می‌شود و همین ویژگی می‌تواند ملاک مهمی برای تشخیص شکلات باشد. شکلات مرغوب همین که در دهان قرار می‌گیرد ذوب می‌شود و یک حس لطیف و خوب به شما می‌دهد. متاسفانه بعضی شرکت‌ها به جای کره کاکائو از چربی‌های جایگزین در محصولاتشان استفاده می‌کنند. وجود این چربی‌ها باعث طعم روغنی و ناخوشایند و ماسیدن شکلات در دهان است.

البته شکلاتی که با کره کاکائو تهیه می‌شود در آب و هوای گرم با مشکل مواجه است چون فورا شکل خود را از دست می‌دهد و ظاهر محصول نامطلوب می‌شود یا سفیدک می‌زند. این موضوع هم باعث می‌شود بعضی تولیدکنندگان به جای کره کاکائو، از چربی جایگزین استفاده کنند.

تفاوت کره کاکائو با چربی های دیگر

استفاده از چربی‌های جایگزین قانونی است اما فوایدی که کره کاکائو دارد را ندارد و حتی به احتمال زیاد سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. در چربی‌های جایگزین اسید چرب ترانس تولید می‌شود که کلسترول بد یا LDL را افزایش می‌دهد. افزایش LDL احتمال گرفتگی عروق را بالا می‌برد. برعکس آن کره کاکائو باعث کاهش کلسترل بد می‌شود و احتمال گرفتگی عروق کاهش پیدا می‌کند.

حال احتمالاً این سوال برایتان به وجود می‌آید که چگونه بدون اینکه به نوشته روی بسته دقت کنیم تشخیص دهیم شکلات مرغوب است و کره کاکائو در آن استفاده شده است؟

تفاوت شکلات اصل و شکلات تقلبی

شکلات خورهای حرفه‌ای از طعم و عطر و شیوه آب شدن شکلات در دهان کیفیت شکلات اصل را متوجه می‌شوند. شکلاتی که در دهان می‌ماسد یا مزه روغن می‌دهد شکلات مرغوبی نیست. البته روش‌هایی هست که شما هم بتوانید شکلات اصل را از شکلات غیر اصل تشخیص دهید.

  • سعی کنید یکی دو ساعت قبل از خوردن شکلات غذای دیگری نخورید و حتی کمی گرسنه باشید. با این کار موقع خوردن طعم یا بوی دیگری در دهانتان نیست و بهتر می‌توانید مزه شکلات را حس کنید.
  • شکلات را در چند مرحله بخورید. اول به شکل ظاهری آن دقت کنید. سطح شکلات باید شفاف و لطیف و بی‌خط باشد. با دندان خود شکلات را گاز بگیرید و روی زبان خود بگذارید تا حل شود. سپس بینی خود را با دست بگیرید و سعی کنید طعم‌های مختلف شکلات را تشخیص دهید. در مرحله آخر نفسی از دهان بگیرید و از بینی خارج کنید تا بوی شکلات را کاملا احساس کنید. 80 درصد طعم شکلات وابسته به بوی آن است.
  • رنگ شکلات‌های مختلف، متفاوت است. مثلاً شکلات تلخ اصل رنگ قهوه‌ای تیره دارد که مایل به قرمز است. شکلات شیری قهوه‌ای روشن است و شکلات سفید مانند عاج فیل است.
  • در روزهای گرم یا مکان‌های مرطوب ممکن است ذرات سفیدی روی شکلات‌ها مشاهده کنید، نگران نباشید چون این ذرات احتمالاً چربی یا شکر شکلات هستند. با این حال موقع خرید شکلات اگر روی آن ذرات سفید مشاهده کردید بهتر است نخرید چون با اینکه قابل خوردن است طعم و بافت آن تغییر کرده است. طعم یک شکلات مرغوب تا 45 دقیقه در دهان شما می‌ماند.
  • در پایان باید گفت شکلاتی که در گرما آب نمی‌شود شکلات واقعی نیست. این شکلات مزه خوبی ندارد و با اینکه چربی‌های جایگزین در آن ممکن است گیاهی باشد اما احتمال آسیب رساندن به سلامتی در آن بسیار زیاد است. بهتر است بدانید کره‌ی کاکائو تنها روغنی است که در دمای بدن آب می‌شود.

شکلات خارجی بخریم یا ایرانی؟

کشورهای اروپایی به دلیل آب و هوای سرد از کره کاکائو راحت‌تر در محصولاتشان استفاده می‌کنند. درحالی که بعضی شرکت‌ها در ایران (به صورت غیر اخلاقی) از چربی‌های جایگزین در محصولاتشان استفاده می‌کنند و به مصرف کنده اطلاع نمی‌دهند چون به دنبال ارزان تمام کردن محصولشان هستند و کره کاکائو ماده‌ی گرانی است. با وجود همه این مسائل تولیدکنندگان داخلی معتبری هم وجود دارند که کیفیت محصول برایشان از همه چیز مهم‌تر است و با مصرف محصولات و قضاوت شخصی خودتان می‌توانید به این نتیجه برسید.

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم تفاوت شکلات اصل و تقلبی را به‌طور کامل برای شما توضیح دهیم. از ترکیبات شکلات تلخ و شیرین اصل صحبت کردیم و گفتیم چه‌طور شکلات اصل و با کیفیت را بشناسید. برای این که بتوانید مزه بهشتی شکلات‌های اصل را در دهان خود تجربه کنید، می‌توانید از محصولات باراکا استفاده کنید که با مواد اولیه مرغوب و روش‌های ساخت نوین تولید شده‌اند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شیرین کام باشید!

شکلات