کدام شکلات صبحانه، برای سلامتی بهتر است؟

بله شکلات! همان خوراکی محبوب و شیرین که با بافت لطیف خود، همه را عاشق خود می­کند و کمتر کسی پیدا می­شود که آن را دوست نداشته باشد. شکلاتی که برای صبحانه استفاده می­شود، به صورت کرمی است و معمولا با نان یا روی پنکیک مصرف می­شود. شکلات صبحانه را ممکن است گاهی همراه با خامه، روی میوه و یا به عنوان سس شکلات روی بستنی استفاده کنند؛ پس شکلات صبحانه فقط مختص وعده‌ی صبحانه نیست و توانسته برای خود، به عنوان تکمیل‌کننده و طعم‌دهنده­ی دسرها و کیک­‌ها نیز جایی باز کند.

آیا نوتلا، صبحانه سالمی است؟

در مقایسه انواع شکلات صبحانه، یکی از معروف‌ترین برندها، نوتلا است که شهرتی جهانی دارد. اما نوتلا چیست؟ شکلات صبحانه نوتلا یک کرم شکلاتی-فندقی تولید شرکت فررو در ایتالیا است که سومین شرکت شکلات‌سازی بزرگ جهان محسوب می­‌شود. قدمت نوتلا به جنگ جهانی دوم بر می­گردد، زمانی که پیترو فررو که یک شیرینی پز بود، تکه­‌های خرد شده­‌ی فندق را به کرم شکلات اضافه کرد تا به عنوان یک جایگزین، کمبود کاکائو در کشور را جبران کند و حجم شکلات را افزایش دهد. امروزه مردم همچنان نوتلا را مصرف می­کنند و روز به روز به طرفداران آن نیز افزوده می­شود. این کرم شکلاتی و فندقی به روش­‌های بسیاری مصرف می­شود و معمولا به عنوان تاپینگ در وافل، پنکیک و نان تست در صبحانه استفاده می­شود. با این وجود، شرکت فررو سعی دارد تا نوتلا را به عنوان یک عضو اصلی در صبحانه و جایگزینی برای مربا و کره بادام زمینی معرفی کند تا مصرف آن را افزایش دهد. اگر مصرف نوتلا از استفاده‌­ی معمول آن به عنوان تاپینگ، به صبحانه تغییر کند، میزان مصرف آن از یک قاشق در هر وعده، به دو قاشق تبدیل می­‌شود که در نمای بزرگ‌تر دو برابر مصرف کنونی آن خواهد بود.

 

این تلاش تقریبا موفق بوده و بسیاری به دلیل وجود فندق در نوتلا، آن را سالم و حتی مفید می­‌دانند. این امر باعث شده است تا نوتلا به صبحانه­‌ای محبوب مخصوصا برای بچه­‌ها تبدیل شود. اما با توجه به میزان شکر و کالری آن، به نظر نمی‌­رسد که این امر چندان درست باشد و تحقیقات نشان دهنده­ی مضرات شکلات نوتلا برای کودکان است. برای بررسی این موضوع، بیایید تا مواد تشکیل دهنده‌‍­ی نوتلا را بررسی کنیم:

 

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا نوتلا افزودنی دارد؟ کارخانه­ی فررو به اجزای ساده تشکیل دهنده نوتلا افتخار می‌کند. برای مثال، این شرکت تلاش کرده است تا از مواد پایدارتر، از جمله روغن پالم پایدار و کاکائو مجاز استفاده کند. مواد تشکیل دهنده­ی نوتلا به ترتیب زیر است:

  • شکر: بسته به محل تولید، چغندر قند و یا عصاره تصفیه شده آن در نوتلا استفاده می­شود. شکر ماده­ی عمده‌ی تشکیل دهنده­ی نوتلا است.
  • روغن پالم: نوعی روغن گیاهی است که از میوه درخت نخل حاصل می شود. روغن پالم به این محصول بافت خامه‌ای می‌دهد.
  • فندق: خمیر فندق 100% خالص. هر شیشه نوتلا حاوی تقریبا 50 عدد از این مغزهای شیرین است.
  • کاکائو: بیشتر دانه­‌های کاکائو مورد استفاده در نوتلا، از آفریقای غربی تهیه می­شود. دانه­‌های کاکائو، ابتدا به‌صورت پودر در می‌آیند و در ادامه با مواد دیگر مخلوط می­شوند تا به شکلات پروسس شده تبدیل شوند.
  • شیر خشک بدون چربی: این ماده از طریق حذف آب از شیر کم‌چرب به‌دست می­آید. ماندگاری شیر خشک بسیار بیشتر از شیر معمولی است و نیازی به یخچال ندارد.
  • لسیتین سویا: لسیتین سویا یک امولسیون کننده است، به این معنی که باعث می شود مواد از هم جدا نشوند، یک پارچه بمانند و با بافتی صاف و یکنواخت پخش شوند. این ماده­ی چرب، از دانه‌های سویا گرفته می­شود و یک افزودنی غذایی رایج است.
  • وانیلین: یک افزودنی غذایی طعم دهنده است که به طور طبیعی در عصاره دانه­‌های وانیل یافت می‌شود. نوتلا حاوی فرم مصنوعی وانیلین است.

با این که نوتلا به عنوان یک خوراکی فندقی تبلیغ می­شود، ماده‌­ی اصلی تشکیل دهنده‌­ی آن، شکر است که حدودا 57% وزن آن را تشکیل می­دهد. ارزش غذایی دو قاشق غذا خوری یا 30 گرم نوتلا به شرح زیر است:

  • انرژی: 200 کالری
  • چربی: 12 گرم
  • قند: 21 گرم
  • پروتئین: 2 گرم

مقدار 4% سلنیوم و آهن در نوتلا وجود دارد که با توجه به میزان زیاد شکر و چربی آن، از نظر ارزش غذایی بسیار پایین است.

آیا نوتلا به طبیعت آسیب می‌رساند؟

نکته­‌ای که شاید کمتر به آن توجه شود مضرات نوتلا برای طبیعت است. یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده‌­ی نوتلا روغن پالم است. روغن پالم یک روغن خوراکی گیاهی است که از تفاله میوه‌­ی درخت نخل روغن به دست می­آید. درخت نخل روغن آفریقایی، منبع اصلی برداشت این ماده است. این گیاه در اندونزی، مالزی، تایلند و نیجریه به صورت انبوه کاشته می­شود. برای کاشت این درختان، بخش زیادی از جنگل‌­های طبیعی از بین می­روند و تقریبا در هر ساعت، به اندازه­ی 300 زمین فوتبال از اراضی جنگل­‌های بارانی، به دلیل کاشت این درختان برای تولید روغن پالم از بین می­ روند. این نه تنها به معنی از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل­های بارانی است، بلکه گونه­های حیوانی بسیاری نیز از این بابت، در خطر قرار دارند. نوتلا در وب سایت خود ادعا می کند که روغن پالم پایدار را تولید و برداشت می‌کند؛ اما این موضوع باعث نمی­شود که بتوانیم حجم زیادی از جنگل­های از بین رفته را از یاد ببریم. بدون شک نوتلا در گذشته از این تامین‌کنندگان خرید کرده است که موجب از بین رفتن قسمت وسیعی از جنگل­‌های بارانی شده­‌اند تا آن­‌ها را با درختان پالم جایگزین کنند.

 

 

شکلات صبحانه­ باراکا، جایگزینی مناسب برای نوتلا

شکلات صبحانه باراکا در دو نوع فندقی و شیری-فندقی تولید می­شود که علاوه بر طعم خوب، ظاهری زیبا و جذاب دارد. در محصول شکلات صبحانه دورنگ باراکا، رنگ سفید، شکلات شیری و رنگ قهوه­ای، شکلات فندقی است که به صورت لایه­هایی متقارن در ظرف شیشه­ای خود پیچ خورده‌­اند. عطر وانیل و فندق این محصول برای استفاده به عنوان میان وعده و تاپینگ نان و پنکیک، ایده‌­آل است. شکلات فندقی باراکا در بسته بندی­‌های 180 و 330 گرمی موجود است. ارزش غذایی هر 30 گرم شکلات صبحانه باراکا به ترتیب زیر است:

  • انرژی : 167.205 کالری
  • قند : 14.079 گرم
  • چربی : 11.745 گرم
  • نمک : 0.189 گرم
  • اسید چرب ترانس: 0.081 گرم

چرا شکلات صبحانه بهتر از نوتلا است؟

برندهای مختلفی از شکلات صبحانه وجود دارد که دارای چربی و شکر کمتر بوده و از نوتلا سالم‌تر هستند. در مقایسه­‌ی شکلات صبحانه باراکا با نوتلا، می­توان دید که در هر 30 گرم نوتلا به صورت تقریبی 33 کالری انرژی، 2 گرم قند و 1 گرم چربی بیشتری نسبت به شکلات صبحانه باراکا وجود دارد. از آن جایی که شکلات باراکا تولید داخل کشور می­باشد، با استانداردهای وزارت بهداشت مطابقت داشته و در آن، از روغن­‌های کم‌کیفیت استفاده نمی­‌شود و به طبیعت آسیب نمی­‌رساند. از طرف دیگر، از نظر قیمت به نسبت نوتلا، بسیار با صرفه‌­تر می‌­باشد در صورتی‌که طعم آن مشابه نوتلا و حتی بهتر از آن است.

شکلات صبحانه