شکلات قالبی چگونه درست می شود؟

با اینکه شکلات یکی از محبوب ترین دسرها و خوراکی های جهان است، اما شاید شکلات تخته ای به خودی خود برای پذیرایی از مهمان و در کنار نوشیدنی مناسب نباشد. به همین دلیل است که معمولا آن را در قطعه های کوچک و به اشکال مختلف در می آورند. در این دستور روش درست کردن شکلات قالبی با شکلات تخته ای را آموزش می دهیم. اگر می خواهید بدانید چگونه شکلات قالبی مغزدار درست کنید، با ما همراه باشد.

طرز تهیه شکلات قالبی با شکلات تخته ای

مواد لازم برای درست کردن شکلات قالبی

  • خامه ی پرچرب: 2/1 فنجان
  • شکلات تخته ای تلخ و شیرین خرد شده: 1 فنجان
  • عصاره ی وانیل: 2/1 قاشق چای خوری
  • شکلات نیمه شیرین مخصوص قالب گیری: 30 گرم
  • قالب شکلات

دستور تهیه:

  1. خامه را گرم کنید: ابتدا مواد مغز شکلات را آماده کنید. شکلات های تلخ و شیرین خرد شده را در یک کاسه ی متوسط بریزید و آن را کنار بگذارید. خامه را در یک شیر جوش ریخته و بر روی شعله ی متوسط گاز قرار دهید تا شروع به بخار کردن کند.
  2. خامه ی داغ را روی شکلات ها بریزید: وقتی که دمای خامه نزدیک به دمای جوش رسید، شیرجوش را از روی گاز بردارید و خامه ی داغ را روی شکلات های خرد شده بریزید و برای یک دقیقه کنار بگذارید تا شکلات ها آب شوند.
  3. شکلات و خامه را با هم مخلوط کنید: به آرامی شکلات و خامه را با هم مخلوط کنید تا کرمی نرم و یک نواخت به دست بیاید. عصاره ی وانیل را به این کرم شکلاتی اضافه کنید و آن را با مواد مخلوط کنید. روی مواد را با یک لایه سلفون شفاف –طوری که با مواد در تماس باشد- بپوشانید و اجازه دهید تا مواد در دمای اتاق خنک شوند. زمانی که مخلوط به دمای اتاق برسد اما همچنان کمی روان باشد می توانید از آن استفاده کنید.
  4. قالب ها را با شکلات پر کنید: می توانید تا زمانی که مواد مغزی شکلات سرد می شوند، قالب ها را آماده کنید. برای این کار می توانید از قالب های پلاستیکی، سیلیکونی و یا آلومینیومی مخصوص شکلات استفاده کنید. یک قاشق از شکلات نیمه شیرین آب شده بردارید و درون قالب ها بریزید. هر قالب باید تا لبه کاملا پر شود.
  5. شکلات اضافی را جدا کنید: یک دقیقه صبر کنید و سپس قالب را بر روی یک سینی یا کاغذ شیرینی پزی برگردانید تا شکلات اضافی آن بیرون بریزد. قالب را به آرامی تکان دهید تا این کار به صورت یکنواخت انجام شود. شکلات های اضافی را جمع کنید تا بعدا دوباره آن ها را آب کنید.
  6. شکلات های اضافی روی قالب را بتراشید: با استفاده از یک چاقو یا کاردک، شکلات های اضافی که روی قالب مانده اند را بتراشید. این کار باعث می شود تا در نهایت کار شما تمیزتر از آب دربیاید. قالب های شکلات را برای 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا شکلات خود را بگیرد.
  7. قالب ها را بامغزی شکلاتی پر کنید: زمانی که شکلات های درون قالب سفت شدند، مغزی شکلاتی را با استفاده از یک قیف یا قاشق درون قالب ها بریزید به صورتی که 4/3 قالب را بگیرد. قالب را روی میز بکوبید تا حباب های آن خارج شود. دوباره قالب ها را برای 30 تا 40 دقیقه در یخچال قرار دهید. مغزی شکلات شما باید آنقدر سفت شده باشد که وقتی لایه ی آخر شکلات گرم را روی آن می ریزید، آب نشود و شکل خود را حفظ کند.
  8. روی مغزی را با شکلات بپوشانید: زمانی که مغزی شکلات ها خوب سفت شدند، دوباره شکلات نیمه شیرین را گرم کنید و روی هر کدام از قالب ها را با آن بپوشانید. دقت کنید که لایه ی آخر باید کاملا لبه های قالب را بپوشاند.
  9. شکلات های اضافه را از روی قالب بتراشید: دوباره چاقو یا کاردک خود را روی قالب بکشید تا شکلات های اضافی جدا شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که روی شکلات ها کاملا صاف شود.
  10. شکلات ها را از قالب جدا کنید: دوباره شکلات ها را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شوند. سپس قالب را از یخچال خارج کنید و آن را سر و ته کنید و تکان دهید تا شکلات ها از قالب جدا شوند. اگر لازم است می توانید با استفاده از یک چاقو گوشه های اضافی شکلات ها را جدا کنید.
  11. شکلات شما آماده است: در این مرحله شکلات های شما فرم گرفته و آماده هستند. می توانید با استفاده از پودرهای رنگی خوراکی طلایی یا نقره ای و یا شکلات آب شده روی ان ها را تزیین کنید.

سخن آخر

شکلات همواره جزء خوراکی‌های لوکس و خوشمزه بوده است، به خصوص شکلات دست ساز. با دستوری که در بالا بیان کردیم، شما می‌توانید با استفاده از شکلات تخته ای، در خانه شکلات قالبی را با شکل ها و طعم های دلخواه خود تهیه کرده و از نوش جان کردن آن لذت ببرید.

شکلات